Meklaripajan sepät ovat takoneet pari kuukautta
asiantuntijan vasaraa ja olemme huomanneet, että markkinoilla on hyvin tilaa
kasvolliselle asiantuntemukselle, erityisesti yrittäjä-vetoisten yritysten
päättäjät kaipaa haastajaa ja sparraajaa. Olemme paneutuneet yritysten
riskienhallintaan, vakuutusturvan laadun ja kustannusten optimointiin sekä
valmentaneet erilaisia hankkeita asiakkaille. Olemme tulleet siihen tulokseen,
että meillä on mahdollisuus kasvattaa toimintaamme – ottaa iso askel
yrittäjästä työnantajaksi.
Kasvollisen vastuullisuuden tarve on helppo nähdä, kasvun
mahdollisuus ei vaadi erityistä lahjakkuutta mutta siitä huolimatta askel
työnantajaksi on iso. Vastuu kasvaa kovin erilaiseksi kun ei ole enää vastuussa
vain itsestään ja kollegastaan vaan työntekijän pitää pienessäkin yrityksessä
kokea olevansa tärkeä tekijä, arvostettu osaaja, pala merkityksellisiä asioita
tekevää tiimiä. Yhteiskunta asettaa myös isoilta tuntuvat vaatimukset
työnantajalle ja hyvä niin – silti reipas askelkin alkaa painaa kun asiaan
syvällisemmin paneutuu. Ja mitä enemmän analysoi, niin enemmän askel painaa.
Pitää siis lopettaa pähkäily ja pohdinta, lähteä liikkeelle ja luottaa siihen,
että näkemys kysynnästä kantaa.
Seuraava askel on ratkaisu työntekijän profiilista. Pitääkö
painottaa nuorta, nälkäistä – mahdollista digiosaamista ja tutkia nuorten
leijonien dynaamista markkinaa. Painotetaanko myynti- motivaatiota vai
koulutuspohjaa, pitkäjänteisyyttä vai toimeenpano-kykyä? Ei ihan helppoa.
Toisesta, ikähaitarin oikeasta laidasta, voisi löytyä
kokemusta ja näkemystä, asiakashyödyn rakentamisen mestareita mutta ei ehkä
digidigiä niin paljoa ja saattaa olla, että suurin kasvun nälkä on jo
seniori-leijonalta tyydytetty? Ja jos on seniori työmarkkinoilla, niin miksi
lähtisi pieneen yrittäjäbändiin soittamaan, toisaalta jos ei ole
työmarkkinoilla, niin onko jo parasta ennen päivä nähty?
Olemme syksyn aikana kysyneet erilaisissa tilanteissa
asiakkaiden, kumppanien ja tuttavien mielipiteitä. Ehkä eniten ääniä on saanut
se, että palkkaisimme kokeneempia tekijöitä jos palkkaamme. Perusteet on
lähinnä se, että kokeneet koetaan asiakkaiden asioihin paneutuviksi ja
toisaalta se, että uskotaan enemmän osaamiseen kun on jo vähän ryppyjä
silmäkulmissa. Askel työnantajaksi on
vastuullinen askel ja se on merkittävä askel. Tekeepä sen sitten millä
taktiikalla tahansa.