KUOLEMANLAAKSOON JA YLI ETTÄ HEILAHTAA (Aki Selkee)

Meklaripajan kaksivuotinen on historiaa ja aloittavan yrityksen ns. kuolemanlaakso kahden vuoden kohdalla on vaellettu yli. Nyt jo peiliin katsoen voi arvioida mitkä asiat rakentavat sillan yli alkuvaiheen laakson ja onko jotakin kenties yleistettävissä.

Omistajien ja yrittäjien perusasiat kuntoon

Me Markon kanssa puhuttiin alusta asti avoimesti ja puhuttiin myös rahasta ja kuolemasta, yrittäjäinnon loppumisesta sekä muista ikävistä asioista joista on vaikea puhua. Laitettiin ne myös osakassopimuksen muotoon jos jossakin kohtaa näistä asioista täytyy puhua. Puhuttiin tavoitteista ja unelmista ja sovittiin avoimen keskustelun olevan tärkeää myös jatkossa. Tärkeää oli heti alkuun keskustella roolit ja se mitä itse kunkin täytyy tehdä, jotta yhteiselle yritykselle on elämän edellytys.

Kerro ainutlaatuista tarinaa mahdollisimman monelle

Me lähdimme siitä liikkeelle, että samalla tavalla tekemällä kuin kaikki muutkin ei kannata markkinoille lähteä. Toisin sanoen- entistä tekemällä entistä enemmän saa entistä enemmän, ei ehkä kannata? Positiivinen erilaisuus asiakaskohtaamisten ja kontaktien eri vaiheissa kannattaa ottaa vakavissaan ja miettiä mikä synnyttää asiakkaalle arvoa. Usein arvo asiakkaan mielessä tarkoittaa mielihyvää, luottamusta ja sujuvuutta mutta myös taloudellista arvoa. Mikä on asia jonka asiakas haluaa ratkaista ja miten palvelusi tai tuotteesi voi parhaiten sen ratkaista, sitä me olemme pohtineet moneen kertaan. Ja yritämme pysyä siinä koska sillä karsitaan toivottavasti mahdollisimman paljon turhaa pois.

Otimme alusta asti matkaan ylimääräisen itseluottamusannoksen ja aloimme kertoa ylpeänä mitä teemme, millaisia etuja palvelumme tarjoaa ja miten asiakas saa ne käyttöönsä. Kerroimme ja kerromme edelleen joka paikassa, tyyliseikat huomioiden, tätä samaa asiaa lisättynä varsin mukavalla alkumenestyksellä. Sosiaalinen media tuo myös pienellä yritykselle paljon uusia mahdollisuuksia kunhan vaan jaksaa viestiä ja uskaltaa olla erilaisella tavalla. Ja viestiä, kertoa kehittyvää tarinaa, asiakaskokemuksia, tarinoita onnistuneista jutuista. Nöyrä ylpeys positiivisen uteliaisuuden kaverina tekee höpöä.

Ihan alkuvaiheen yrittäjyys on muodikkaasti sanoen haasteellista. Rahaa on kassassa nolla €uroa ja pakollisia kuluja lähtee vyörymään kun alkuun lähdetään. Aivan keskeistä on, että saadaan kauppaa, päästään laskuttamaan ja saadaan kassaan rahaa. Me onnistuimme pitämään kulut ihan minimissä ja kun saatiin kassaan rahaa alettiin vasta tehdä ostoja, nostaa vähän palkkaa jne. Ja yhtä tärkeää on pitää pakolliset maksut- verot, eläkemaksut ja vastaavat mieluummin vähän etupainotteisena ettei tule kassan kanssa ikäviä yllätyksiä. Kaikki sisään tuleva raha ei ole yrityksen rahaa, se vaan kiertää kassan kautta- se kannattaa erityisesti alkuvaiheessa muistaa.

Kun syntyy ylimääräistä sijoita ydintoimintaan

Kun on kerrottu laajasti omaa tarinaa, tehty kannattavaa kauppaa, laskutettu ajallaan ja pidetty kulut kurissa, niin syntyy toivottavasti positiivista kassavirtaa. Meidän tapauksessa on pyritty palauttamaan investointeja siihen mistä voidaan saada lisätuottoja, muuten investoinnit on pidetty tiukasti kurissa. Me ollaan investoitu ihmisiin, rekrytoitu rohkeasti, etsitty oikeita tekijöitä ja puettu rohkeasti työnantaja-yrityksen pikkutakki päälle ja alettu elämään tekijöittemme kanssa yhdessä. Vaikka meillä perustajayrittäjillä on johtamisen kokemusta aika paljon, niin yrittäjänä työnantajana toimiminen on kyllä erilaista. Tunneskaala on isompi, vastuu painavampi ja jollakin tavalla sitä kokee myös suurta ylpeyttä kun olemme uskaltaneet ottaa uusia seppiä pajalle.

Asiakkaat, asiakkaat, asiakkaat

Onpa liiketoimesi mitä tahansa, niin tarvitset asiakkaita ja tarvitset koko ajan myös uusia asiakkaita. Uusia asiakkaita tarvitaan ihan jo siksikin, että vanhoja asiakkaita luonnollisesti poistuu eri tavoin ja jotta kasvua voidaan saada, niin uusien asiakkaiden löytäminen on lähes kaikessa bisneksessä keskeistä. Viesti eri kanavilla, pyydä referenssejä, kysy asiakkaiden verkostoista ja ole kiinnostunut liiketoimintaympäristöstäsi. Tartu tarjouspyyntöihin, erottaudu tarjouksella ja syvennä keskusteluja asiakkaan tunnistamattomiin tarpeisiin. Ja ennen kaikkea panosta kaikkesi kun uuden asiakkaan saat,  uusi alku on vain kerran. Opettele aktiivinen kuuntelu, mene asiakkaan ydintarpeisiin tutustumaan, löydä asiakkaan ainutlaatuinen ratkaistava asia. Pieni tai iso mutta ratkaise se. Ja jos samalla onnistut löytämään muuten jotakin asiakasta erityisesti kiinnostavaa tai tärkeää, niin olet jo hyvällä matkalla.

Ja ne verottomat osingot

Poliittisessa dialogissa erityisesti tuore yrittäjä näkee usein termin verottomat osingot. Kaiken alvien, tuloverojen, yhtiön maksaman veron, työttömyysvakuutusmaksun ja muun jälkeen myönnän sisäisen apinani ryskyttävän häkkinsä ovea. Se on tietenkin poliittista päätöksentekoa halutaanko esim. työnantaja-yrittäjää boostata jollakin houkuttimella mutta yhtä selvää on se, että päästäkseen kevyemmin verotettuihin osinkovirtoihin on ylitetty todella monta aitaa ja avattu yhtä monta ovea. Populistisen ja puhtaasti poliittisen tarkoitushakuisen keskustelun sijaan voitaisiin ehkä keskustella miten noin aikuisten oikeasti saadaan lisää työllistäviä, kasvavia ja tavoitteellisia yrityksiä. Miten aloittavat yritykset pääsisivät paremmin alkuvaiheen tyhjän kassan kanssa eteenpäin- voisiko vaikka yhteiskunta ostaa enemmän sellaisia palveluita, joita ei ihan välttämättä kunnan tai valtion tarvitse hoitaa? Miten saadaan dynamiikkaa lisää vanhoihin rakenteisiin, miten laitetaan suomalainen maailmankuva kasvun tielle?